Categorieën
Kijkvoer

Top 5: Super Bowl Commercials 2013

Dat ik geen fan ben van Nederlandse televisie was al duidelijk, maar over Nederlandse reclamespotjes heb ik doorgaans evenmin iets goeds te zeggen. Herinner je je bijvoorbeeld dat EK-spotje nog waarin ze riepen dat de oranje Orang Oetang zou voorspellen of we zouden winnen? Zegt genoeg, lijkt me. Van deze top 5 reclames kan Nederland nog iets leren.

Ik weet heus wel dat de Super Bowl een kampioenschap van de National Football League in de VS is, maar als ik heel eerlijk ben draait het voor mij alleen maar om de reclames. Sterker nog, dat is eigenlijk het eerste en enige waar ik aan denk. De Super Bowl staat dan ook bekend om de hoge kwaliteit reclamespotjes en dat is niet voor niets: het kampioenschap wordt door zo’n negentig miljoen mensen bekeken. 90.000.000! Wat een getal; geen wonder dus dat dit voor merken en bedrijven het moment is om een topreclame te maken. Dit jaar wordt het spektakel op 3 februari op CBS uitgezonden. Alle reclameruimte is verkocht voor een luttele $3,7 tot $3,8 miljoen per dertig seconden (dus niet persé per spotje). Maar wees gerust, als je bereid bent om vijf tot zes miljoen te dokken, dan willen ze best nog ruimte maken.

5: Budweiser: “Brotherhood”

Dat ik geen Budweisterdrinker ben blijkt maar weer, want ik snap de connectie tussen het bier en deze reclame niet helemaal, maar dat neemt niet weg dat dit spotje me helemaal doet smelten.

4: Fiat: “Topless”

Als je het Abarth-logo van de Fiat 500 kent, lijkt dit een vanzelfsprekende reclame. Toch blijf je je afvragen waar het heen gaat en het einde is dan ook een aangename verrassing.

3: Toyota: “Wish Granted”

Een vooraf veelbesproken reclame door de teaser. Kaley Cuoco kan het ook niet helpen dat ze er in alles fantastisch uit ziet. Waar ik de Toyota Pruis saai vind, is deze reclame met een Rav4 (of nee, toch Kaley Cuoco) in de hoofdrol leuk en luchtig. Gewoon even kijken.

2: Mercedes-Benz: “Soul”

De teaser van de Mercedes-Benz reclame zorgde eveneens voor veel sensatie op het net: model Kate Upton waste in slow motion een Mercedez-Benz CLA (hier te zien). “Soul” laat heel wat minder van het model zien, maar daar kan ik eerlijk gezegd niet mee zitten. Wat mij zo aanspreekt in deze reclame is het verhaal dat verteld wordt met een heerlijk subtiel, komisch einde. En wat dacht je van die auto? Wauw. Mocht dat je nog niet overtuigd hebben, Usher speelt er ook nog in.

1: Audi: “Prom”

Ik ben helemaal geen Audi-mens, want hoewel ik de boze blik en het strakke design van de lampen erg kan waarderen, doet de auto verder niets voor mij. De S6 in dit leuke spotje gromt echter zo onheilspellend, dat mijn aandacht ineens gewekt is. Feit blijft dat ik het spotje verkies boven de auto zelf. Audi heeft het spel slim gespeeld door het publiek te betrekken bij de keuze voor het uiteindelijk spotje. Na het zoenmoment waren er namelijk drie verschillende eindes mogelijk, waar tot en met 25 januari op gestemd kon worden. Mijn persoonlijke favoriet en de winnaar staat hieronder.

Wat is jouw favoriete Super Bowl Commercial?

4 reacties op “Top 5: Super Bowl Commercials 2013”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *