Weet je nog, die schattige baby uit Full House? De gedeelde rol van Michelle Tanner was het begin van Mary-Kate en Ashley Olsen’s succes, dat al startte toen zij met zes maanden gecast werden voor Full House. Vandaag kennen we de tweeling als actrices, modeontwerpsters en zakenvrouwen; toen ik twaalf was kende ik ze vooral als mijn grote idolen.
De tweeling werd geboren op 13 juni 1986 in Sherman Oaks, Ashley twee minuten eerder dan Mary-Kate. Negen maanden later verschenen ze voor het eerst in Full House en hoewel dat hun debuut was, is dat niet persé de serie waarvan ik de meiden ken. Dat gebeurde pas toen It Takes Two (1995) op televisie kwam, dat het verhaal vertelt van Alyssa Callaway en Amanda Lemmon. De één groeide op in een kasteel van een huis en is een schattig prinsesje terwijl de ander haar hele leven al in een weeshuis woont en wel van wanten weet. De twee komen elkaar tegen en wisselen van plaats zonder dat iemand het doorheeft. Keer op keer genoot ik van alle avonturen want dit was één van mijn favoriete films toen ik een jaar of acht was en als ik eerlijk ben, is dit altijd mijn favoriete film van hen gebleven (opvallend genoeg ook één van de weinigen die ik niet op DVD heb). It Takes Two is tevens hun debuutfilm die niet direct op video uitgebracht werd, zoals dat met bijna alle andere producties wel het geval was.
Kinderactrices
In de jaren dat ze allebei acteerden hebben ze niet stil gezeten. In 1992 speelden ze samen in de film To Gradmother’s House We Go, met ieder een eigen karakter. Het jaar erna werd hun bedrijf Dualstar opgericht, dat vanaf dat moment de toekomstige films van de zussen zou produceren, te beginnen met Double, Double, Toil and Trouble in datzelfde jaar. Daarna volgden nog How the West Was Fun (1994), een serie mysterie-videos genaamd The Adventures of Mary-Kate and Ashley (1994-1997) en de videoserie You’re Invited to Mary-Kate and Ashley’s… die van 1995 tot 2000 te zien was.
Tienerjaren
Pas in 1998 begon de reeks echt met Billboard Dad, gevolgd door veel andere avonturen waarin de zusjes in de huid kruipen van een tweeling en films maken in Parijs, Australië, op de Bahama’s en in Rome, om er een paar te noemen. Veelal hebben de direct-to-video films een voorspelbaar verloop maar dat maakte voor mij helemaal niets uit – ik was fan en kon er geen genoeg van krijgen (zoals ook wel te zien is aan mijn collectie). De reeks werd geëindigd met When in Rome in 2002. De zusjes verschenen voor het laatst samen in de film New York Minute (2004), dat tevens hun tweede feature film was. Hierna heeft Ashley het acteervak verlaten terwijl Mary-Kate nog te zien was in Factory Girl (2006), Weeds (2007), The Wackness (2008), Samantha Who? (gastrol in 2008) en Beastly (2011).
Van boeken tot poppen en meer
Dankzij het succes van Mary-Kate en Ashley bij vooral jonge meisjes werd hun naam uitgebreid met kleding, boeken, cd’s, cassettebandjes, make-up, parfum, poppen, tijdschriften en posters. Na hun achttiende verjaardag in 2004 werden ze co-presidents van het bedrijf, dat daarna alleen maar uitbreidde. In datzelfde jaar tekenden de meisjes een contract dat de zwangere vrouwen die werkten aan hun kinderkledinglijn in Bangladesh volledig zwangerschapsverlof gaf, iets dat op dat moment nieuw was.
Modemeisjes
Bovendien werden en worden de meiden als stijliconen gezien met hun bohemian-bourgeois looks, zoals modejournalisten dat zo mooi noemen. Ik persoonlijk vind het maar niets, maar dat komt natuurlijk omdat ik als echte modepopje altijd voorloop op de trends. De zusjes waren niet alleen stijliconen, maar gingen zelf ook aan de slag en lanceerden designlabel “The Row.” In 2007 kwam daar “Elizabeth & James” bij, geïnspireerd door hun eigen kledingkast en later voegden ze het t-shirtlabel “Stylemint” aan de lijst toe, om maar een paar dingen binnen modeland te noemen.
Ondertussen
Naast dit alles publiceerden de zusjes in 2008 hun boek Influence, een verzameling van interviews met de meest invloedrijke mensen binnen de modeindustrie op dat moment. Ondertussen hebben de meiden in die jaren hun diploma gehaald, vocht Mary-Kate tegen anorexia en probeerden ze vooral hun privéleven privé te houden.
(Niet) in de prijzen
Ondanks hun populariteit hebben ze niet veel prijzen gewonnen: ze wonnen drie prijzen voor Full House, één voor It Takes Two en sleepten ook twee “worst“-nominaties in de wacht voor New York Minute.
Toen ik fan was…
Terwijl zij dat allemaal deden, startte ik mijn eigen weblog over Mary-Kate en Ashley, waarbij ik veelvuldig interviews overtypte uit tijdschriften (van Hitkrant tot Girlz! zonder enige bronvermelding erbij, zoals dat toen nog ging), kopieerde ik halve websites en zorgde dat er op die manier avatars (een foto van jezelf op MSN was namelijk niet cool genoeg) en hairstyles op kwamen te staan. Het enige dat ik wel zelf maakte, waren de bureaubladachtergronden, standaard in 800×600 en met de nodige overgebleven randjes of verdwenen stukjes spijkerbroek of lichaam, om nog maar te zwijgen over de rondzwevende hoofden hier en daar. Drie maal raden wat ik tegenkwam, goed verstopt in de diepe archieven van het web. De lay-out ontbreekt, maar hier is dan toch mijn eerste fansite: klik. Daarnaast plakte ik mijn deur vol met posters, legde ik een dvd-collectie aan en kocht ik zelfs een notitieboek en lipgloss (met meloensmaak) uit hun collectie. Toen ik fan was van Mary-Kate en Ashley Olsen, deed ik dat allemaal.
Alle films en series
Jaar | Titel | Mary-Kate's rol | Ashley's rol |
---|---|---|---|
1987-1995 | Full House | Michelle Tanner | Michelle Tanner |
1992 | To Grandmother's House We Go | Sarah Thompson | Julie Thompson |
1993 | Double, Double, Toil and Trouble | Kelly Farmer/jonge tante Sophoa | Lynn Farmer/jonge tante Agatha |
1994 | How the West Was Fun | Jessica Martin | Suzy Martin |
1994 | The Little Rascals | Twin #2 | Twin#1 |
1994-1997 | The Adventures of Mary-Kate & Ashley | Mary-Kate | Ashley |
1995 | It Takes Two | Amanda Lemmon | Alyssa Callaway |
1995-2000 | You're Invited to Mary-Kate & Ashley's… | Mary-Kate | Ashley |
1997 | Sister, Sister | Herself | Herself |
1998 | Billboard Dad | Tess Tyler | Emily Tyler |
1998-1999 | Two of a Kind | Mary-Kate Burke | Ashley Burke |
1999 | Switching Goals | Sam Stanton | Emma Stanton |
1999 | Passport to Paris | Melanie "Mel" Porter | Allyson "Ally" Porter |
2000 | Our Lips Are Sealed | Maddie Parker | Abby Parker |
2001 | Winning London | Chloe Lawrence | Riley Lawrence |
2001 | Holiday in the Sun | Madison Stewart | Alex Stewart |
2001-2002 | Mary-Kate and Ashley in Action! | Misty (stem) | Amber (stem) |
2001-2002 | So Little Time | Riley Carlson | Chloe Carlson |
2002 | Getting There | Kylie Hunter | Taylor Hunter |
2002 | When in Rome | Charli Hunter | Leila Hunter |
2003 | The Challenge | Shane Dalton | Elizabeth "Lizzie" Dalton |
2003 | Charlie's Angels: Full Throttle | Future Angel | Future Angel |
2004 | New York Minute | Roxy Ryan | Jane Ryan |
Beeldmateriaal
Intro: Bruce Weber via Vogue.com
Ik was ook altijd groot fan van Mary-kate and Ashley. En eigenlijk vind ik de films nog steeds heel leuk!
Ja, stiekem vind ik de films ook best nog leuk hoor, zeker nu ik ze al heel wat jaren niet meer gekeken heb 🙂
Dat ‘It Takes Two’ is toch gewoon een rip-off van The Parent Trap?
Ik denk het niet gezien It Takes Two eerder gemaakt is dan The Parent Trap. Het zal dus eerder andersom zijn.
Ik vond de Olsens altijd wat eng. Ik weet niet waarom.
Leuk artikel,heb het aan den lijve ondervonden,en vond toen leuk wat je er allemaal mee deed.
Ik heb een aantal films van hen gezien laatst. Ze zijn stiekem best nog leuk!