Emmers bloed, een aantal messen en meerdere moorden – dat zijn niet direct dingen waar je aan denkt bij een musical. Toch stonden juist die elementen centraal bij de musical die ik afgelopen vrijdag zag. Ik was namelijk bij de try-out van Sweeney Todd, de bloedbarbier van Fleet Street.
Bij een musical met teksten en songteksten van een grote naam als Stephen Sondheim (maar liefst acht Tony Awards!) verwacht je ook een groot theater, maar Sweeney Todd speelt in Het Zonnehuis in Amsterdam, een monumentaal, knus theater verstopt in een woonwijk in Noord. Dat bracht mij wel een beetje van mijn stuk – dit was toch geen kleine productie zoals ik die weleens in kleine theaterhuizen in Amersfoort zie?
Dynamisch decor
Bij binnenkomst viel het bijzondere, onheilspellende decor gelijk op en werd meteen duidelijk dat dit geen kleine productie zou zijn. Het decor van grimmige huizen was niet beperkt tot het toneel, maar liep door langs de zijkanten van de zaal om zo het publiek te omringen, iets dat ik nog niet eerder gezien heb. Dit decor was niet alleen zo gebouwd voor de mooi; keek ik het ene moment nog ingespannen naar het toneel voor me, hoorde ik het volgende moment ineens ergens schuin achter me iemand zingen. Dat maakte het een nog dynamischer schouwspel en betrok mij als toeschouwer veel meer bij het verhaal, omdat ik actief moest (rond)kijken om de spelers te volgen.
Topcast tijdens try-out
Het prachtdecor werd gevuld door een ijzersterke cast met René van Kooten als Sweeney Todd en Vera Mann als mevrouw Lovett, die met veel schwung en donkere humor een bakkerij runnen met wel heel speciale vleespasteitjes. Van Kootens indringende blikken en Manns altijd perfect getimede uitspraken waren een genot om naar te kijken en luisteren. Dat kan ook niet anders met teksten die zo goed vertaald zijn naar het Nederlands dat ze nog steeds gevat zijn en vol humor zitten. Naast Van Kooten en Mann speelde en zong ook de rest van de cast de sterren van de hemel en dat deden ze – in mijn beleving – foutloos. Dat is knap, want dit was nog maar een try-out, de allereerste keer dat ze deze karakters tot leven brachten voor een publiek. Of om het leven brachten…
Verrassend en absurd
Want dit is geen typische The Sound of Music-productie; dit is een productie waar bloed vloeit, letterlijk en dat is slechts één van de leuke verrassingen en mooie effecten in deze musical. Zodra het bloed vloeit, drukt Sweeney Todd op het pedaal van zijn kappersstoel en verdwijnt zijn slachtoffer zo in de vloer, waarna mevrouw Lovett het toneel opkomt en een emmer bloed leeggiet in de put. Een tikkeltje absurd en luguber, en dat is mede wat deze musical zo leuk maakt.
Genieten
Deze productie van Sweeney Todd bewijst dan ook dat je ook in een kleinere zaal (300 stoelen) groots kan zijn en zorgt voor een heerlijke avond vol vermaak met een magische mix van horror en humor. Ik heb in ieder geval genoten en kan deze verfrissende musical alleen maar aanraden.
Sweeney Todd is nog te bewonderen in Het Zonnehuis tot en met 20 juni 2016.
Fotografie: Bob Bronshoff
Één reactie op “Sweeney Todd – De musical”
Zo zie je maar wat een vooroordeel bedrieglijk kan zijn, fijn dat je zo genoten hebt.