Categorieën
Studie

De RUG zegt “nee” tegen toelating met een hbo-P

Na een jaar hard werken heb je de eerste 60 studiepunten bij elkaar gesprokkeld en mag je (vol trots!) je propedeuse in ontvangst nemen, waarmee een deur naar de universiteit opent. Maar niet naar de Rijksuniversiteit Groningen: zij sluiten per september 2015 de deuren voor deze ambitieuze studenten. En waarom…

Bestuursvoorzitter Sibrand Poppema legt haarfijn uit waarom studenten met een hbo-P niet meer toegelaten moeten worden op de RUG.

“Het is slecht voor het hbo, het is slecht voor de RUG en slecht voor het individu. Voor de studenten zelf is het een drama, je mislukt op de universiteit en moet dan weer met hangende pootjes terug. Voor het hbo is het ook ernstig omdat zij studenten verliezen die het goed doen. En voor de RUG is het slecht voor de rendementen. Drie keer slecht.”

Ik ben zo’n student

Veel mensen weten het niet, maar ik ben dus zo’n student. In 2008 haalde ik mijn havo-diploma met het profiel Natuur & Gezondheid met allemaal zevens, één zes (voor Maatschappijleer) en twee achten (Engels en Letterkunde). Ik was een prima leerling en bleef nooit zitten. Dit patroon zette zich voort bij mijn hbo Oefentherapie Cesar, waar ik het eerste jaar mijn P behaalde. “Doordacht, zorgvuldig, zoekt diepgang,” schreef mijn mentor nog op de kaart die ik bij de propedeuse-uitreiking kreeg. Diepgang die ik nooit op het hbo heb en had kunnen vinden, want zo werkte dat onderwijs niet.

Ander onderwijs

De kennis werd aangereikt en zonder twijfel uit het hoofd geleerd, om het vervolgens in de praktijk te brengen. Op de universiteit daarentegen was ik niet langer feitjes aan het stampen; daar leerde ik juist om kritisch te zijn en niet alles voor waar aan te nemen. Daar kreeg ik de kans om echt zelf te denken. Dit deed ik voornamelijk zelfstandig. Het gros van mijn cijfers is dan ook gebaseerd op mijn kunnen. Dat ging op het hbo wel anders; daar mocht ik nog net zelf naar het toilet, maar dat was het ook wel. Bovendien was het veel schoolser: meer contacturen en veel begeleiding van de docenten. Op de universiteit werd studeren veel meer mijn eigen verantwoordelijkheid en moest ik zelf dingen regelen en in de gaten houden.

Mijn manier van studeren

Die verantwoordelijkheid en die uitdaging waren voor mij precies wat ik nodig had. Waar ik voornamelijk zevens en hier en daar een acht haalde op de havo en het hbo, prijken er nu voornamelijk achten en een enkele negen op mijn bachelordiploma en lijkt het diezelfde kant op te gaan met mijn master. Puur omdat de manier van leren en studeren op de universiteit gewoon bij mij past en omdat ik daar vind wat ik zoek.

Schakeljaar

In zo’n situatie kunnen we de hbo-student wel die vier jaar af laten maken om vervolgens een schakeljaar te doen voor een universitaire master (want dat kan volgens Poppema wel nog gewoon), maar dat gaat niet werken. Ja, het geeft mogelijk hetzelfde eindresultaat (namelijk een bepaald papiertje), maar het gaat juist om het proces. Want in zo’n situatie blijft de hbo-student die meer verdieping en uitdaging zoekt onder zijn niveau studeren, of zit deze hbo-student vast bij een vorm van onderwijs die niet past, met alle gevolgen van dien.

Geen mislukking, maar een ontdekking

Daarbij, mocht je naar de universiteit overstappen en het niet halen, dan ben je niet “mislukt op de universiteit” en hoef je ook niet “met hangende pootjes terug.” Wie weet koos je wel de verkeerde studie of heb je nu eindelijk ontdekt welke vorm van onderwijs niet bij je past. Ik geloof niet dat zulke dingen een mislukking zijn – integendeel, ze kunnen juist helpen om te bepalen wat je vooral wèl wilt.

Tachtig procent haalt het wel!

Dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat het hier gaat om slechts 20% van de doorstromers die het bindend studieadvies niet halen. Tachtig procent haalt het dus gewoon wèl. Poppema’s redenaties vind ik dan ook behoorlijk kortzichtig, want zo wordt een grote groep potentiële P-ers die naar de universiteit willen de kans ontnomen om zichzelf te kunnen ontplooien. Studeren is zo veel meer dan cijfers halen – het is leren, en dan bedoel ik niet zozeer kennis verwerven, maar dingen over jezelf en de wereld leren. Ik vind dat iedere student daar de kans voor moet krijgen – ook als ze dit via een andere weg doen. Het moet niet vanuit je vooropleiding, maar vanuit jezelf komen, want dat is uiteindelijk wat bepaalt of je het haalt.

11 reacties op “De RUG zegt “nee” tegen toelating met een hbo-P”

Ik ben het hartgrondig met je eens:) Daarbij vraag ik me af hoeveel procent van de VWO-ers die starten met een universitaire opleiding het niet haalt, het zou me niets verbazen als dat een vergelijkbaar percentage is…en dan gaat het natuurlijk helemaal nergens meer over. (Ikzelf heb bijv. na mijn VWO eerst een jaar uni gedaan, niet gehaald en overgestapt naar het HBO, en ben nu bezig met een universitaire master.)

Ja precies, ik vraag me ook af hoe het met die percentages zit, maar daar hoor je ze in dat artikel natuurlijk niet over. Sowieso vind ik dat iemands vermogen om te slagen op de uni vooral met de persoon in kwestie te maken heeft en niet zozeer met de vooropleiding. En ook zoiets: als hbo-er heb je al minimaal een jaar gestudeerd. Dat vond ik zelf best prettig, want de universiteit kan heel overweldigend zijn in het begin met alle vrijheid enzo.

Ik vrees dat het gewoon een verkapte bezuinigingsmaatregel is. Want als honderd mensen naar de uni zouden gaan, dan valt er toch weer een groep mensen af ter grote van een klas. Hoewel ik de maatregel daarom enigszins snap, ben ik het er totaal niet mee eens. Ten eerste al om de maatregelen die jij aangeeft, maar ook omdat de middelbare school ook niet altijd het beste uit de leerlingen heeft gehaald en niet voor hun 18e geen kans meer hebben om veel hoger te komen.

Ik denk ook dat het inderdaad een bezuinigingsmaatregel is, maar dan nog zijn er tussenoplossingen. Waarom bijvoorbeeld geen matching, zoals de UU nu voor iedere opleiding heeft ingesteld? Dit is een traject waarbij aankomende studenten al echt gaan studeren voordat de studie is begonnen, zodat ze een goed idee hebben of de studie ècht bij hen past. Dit is geen selectieprocedure, maar kan wel helpen om een goede indruk te geven zodat je nog op tijd kunt switchen. Daarbij denk ik dat er niets mis is met een decentrale selectie voor P-instromers (waarbij ik dan vind dat de nadruk op motivatie enzo zou moeten liggen).

Ik vind het verschrikkelijk dat ons onderwijs systeem word “verkocht” aan mensen als een soort van goed, beter, best en dat je een soort van minderwaardig bent als je een bepaalde opleiding niet afmaakt om wat voor reden dan ook. Naar mijn idee word er te veel neergekeken op studenten die geen hogere opleiding gedaan hebben en worden die helaas vaak bestempeld als dom(mer) of lui.

Ik heb zelf havo gedaan, daarna doorgestroomd naar het HBO, helaas heb ik door medische omstandigheden die opleiding niet af kunnen maken maar ben ik naar een MBO opleiding gegaan (nou ja ik werd min of meer gedwongen) en ik hoor regelmatig mensen die anderen veroordelen op hun opleidingsniveau. Of het nu gaat om een MBO, HBO of Universiteit student ik vind dat iedereen als vol moet worden aangezien en als iemand met een P naar de universiteit wil dan moet dat gewoon mogelijk zijn en blijven. Als diezelfde persoon daarna toch liever terug instroomt in het HBO onderwijs dan is dat geen schande, is dat niet minderwaardig en zeker niet “met hangende pootjes”. Schandalig!

Studeren moet voor iedereen mogelijk blijven op welk niveau en welke studie manier dan ook.

Jouw verhaal klinkt een beetje als dat van mij: havo gedaan (ik mocht vanwege één zes niet naar het vwo), toen hbo gedaan en daar om medische redenen mee moeten stoppen. Ik had gelukkig wèl al een P op zak en omdat ik wist dat de manier van leren op het hbo niet bij mij paste, ben ik overgestapt naar WO. Ik denk dat mbo, hbo en WO niet persé te maken hebben met hoe slim iemand is. Natuurlijk is er een niveauverschil, maar ik denk dat het grootste verschil de manier van leren is.

Ik ben het compleet met jullie eens,en hoop dat die Poppema het ook te lezen krijgt.Voor mij komt ie over als een onnadenkend persoon die geen idee heeft hoe de gemiddelde persoon/student denkt enof funcioneerd.

In mijn ervaring waren het juist de mensen die van het HBO af kwamen die tijdens de universitaire bachelor wisten wat ze konden, en zich graag wilden laten zien. Ik vind juist dat, vooral in het eerste jaar, de aansluiting van VWO naar WO niet helemaal lekker leek te gaan – VWOers zijn in het begin nog best … tja … kinderachtig. Niet dat ik met dat laatste persoonlijke ervaring heb, ik kom ook van het HAVO > HBO > HBO > WO.

Ja precies, dit is ook wel mijn ervaring hoor! Ook als ik kijk naar mijn overgang van havo naar hbo en dit vergelijk met hbo naar WO. Ik denk dat het echt meerwaarde kan hebben om al te weten hoe studeren eraan toe gaat, vooral omdat je op het WO nog meer zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor je zaakjes.

Wat een belachelijk generaliserende uitspraak. Die man heeft er duidelijk geen kaas van gegeten. Ik begrijp helemaal wat je bedoelt! Waarom kan men dan vanaf zijn 21e nog wel met een colloqium doctum toegelaten worden? Het is belachelijk.

Nog iets waarom het onderwijs niet helemaal fijn is: ikzelf zit nu in de eindexamenklas van de havo na op Gymnasium begonnen te zijn. De enige reden dat ik ben afgestroomd is omdat ik dyscalculie heb en wiskunde dus een groot drama was voor mij. Op de andere vakken scoorde ik helemaal prima. Het onderwijssysteem is zo jammer soms. We hebben het er maar mee te doen…

Ik herken je verhaal heel erg. Ik zat in de brugklas op het havo/vwo en mocht niet naar het vwo omdat ik een zes had voor wiskunde, terwijl de voorwaarde was dat je voor ieder vak een zeven had. Op al mijn andere vakken had ik dat ruim gehaald. Uiteindelijk heb ik op de havo wiskunde b1 gedaan (oude tweede fase) en haalde ik een 8,3 voor mijn eindexamen.

Gelukkig ben ik goed op mijn pootjes terecht gekomen en vind ik het feit dat ik hbo heb gedaan in plaats van direct doorstromen vanaf het vwo wel echt een meerwaarde.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *