Categorieën
Studie

De puntjes-op-de-i-perfectionist

Als klein kind plande je je toekomst al: je wilde astronaut worden en de week erna weer prinses. Je moet altijd een beetje te groot en ambitieus dromen, toch? Over tien maanden is het moment dat ik “groot” ben daar echter al en heb ik een master Writing, Editing and Mediating op zak. Maar goed, daar word ik niet zoiets duidelijks als brandweerman of ballerina mee (blijkt altijd weer uit de vragende blikken als ik mijn studie noem). Wat ik er wel mee word? Een puntjes-op-de-i-perfectionist (beter bekend als eindredactrice), en dat gaat zo.

Oorspronkelijke ambities

Mijn ambities lagen oorspronkelijk in de paardenwereld maar toen ik me realiseerde dat ik dan drollen moest scheppen (wel even andere koek dan kattendrolletjes, die ik toen trouwens nog nooit geschept had) en ik überhaupt nog nooit op een paard had gezeten, besloot ik dat schoonheidsspecialiste beter bij mij paste. Alleen al het feit dat ik nog net niet de mascara in mijn oog smeer in plaats van op mijn wimpers, zegt genoeg over mijn potentie binnen dit vakgebied (of als moderne reïncarnatie in de vorm van beautyblogger). Uiteindelijk wilde ik oefentherapeut Cesar (of eigenlijk fysiotherapeut) worden en hoewel ik anatomie en pathologie fascinerend vond en nog steeds vind, was ik vaker bij de fysio te vinden als patiënt dan als behandelaar.

Propedeuse uitreiking

Oefentherapeut in wording: Propedeuse-uitreiking hbo Oefentherapie Cesar (2009)

Kijk nu

En kijk nu. Van paardenpoepschepper naar de perfectionist die met veel liefde de puntjes op de i zet en een wandelende grammatica- en spellingchecker is. Die het beter-bekende begrip “kommaneuker” eer aandoet bij het corrigeren van iedere dubbele spatie en komma, en dit ook nog met plezier analyseert en uitlegt voor de reflecties op onze correctieopdrachten. Dit is onder andere wat ik leer bij de MA Writing, Editing and Mediating en hoe ik één van mijn dromen probeer waar te maken:

  • WEM1: Modern Literature and Mediation. Vak waarbij we over literatuur praten (of vooral over “wat literatuur is,” en dan niet alleen welke boeken literatuur zijn, maar vooral het begrip terwijl daar eigenlijk geen ècht antwoord op is) en er vervolgens over schrijven in de vorm van een recensie, een didactische tekst voor VWO-6ers (ik hoop maar dat die van onze tekst literaire Einsteins zijn) en uiteindelijk een reading guide (á la Sparknotes maar dan anders). Bonuspunten: leeslijst met onder andere MausThe Hunger GamesWe Need to Talk About Kevin en mocht je er toevallig van houden, Extremely Loud and Incredibly Close èn zelf een boek mogen kiezen voor die reading guide.

  • WEM2: Modern English Language. Eén woord: redigeren. We krijgen een tekst, redigeren die, vergelijken ons werk met dat van een echte corrector, reflecteren daarop en dan begint het weer van voor af aan. Klinkt saai? Alles behalve. Wat een droomvak is dit: een vak waar ik mijn perfectie tot in de puntjes kan benutten en waar ik ontzettend veel voldoening uithaal.
  • WEM3: From Manuscript to Printed Book. We krijgen een eeuwenoud manuscript á la Beowulf en moeten het handschrift transcriben (lees: nog net geen hiëroglyfen omtoveren in een leesbaar lettertype) en zo’n beetje alles kunnen vertellen over ieder vlekje, vouwtje en frummeltje aan het manuscript, zodat we goede keuzes kunnen maken over de editie voor het moderne publiek. Een soort CSI Manuscripts, want we moeten ook achterhalen waar het manuscript mogelijk ontstaan is en meer van die historische feitjes. Ontzettend leuk, uitdagend en leerzaam.

Ja, maar wat kun je er dan mee?

De vraag blijft natuurlijk wat ik ermee kan. Redactrice worden. Eindredactrice worden. Werken bij een educatieve uitgeverij. Werken bij een gewone uitgeverij. Maar wat ik er vooral mee kan, is mezelf gelukkig maken. Als liefhebber van lezen en schrijven leef ik voor tekst en taal, en als perfectionist geniet ik dan ook van het perfectioneren van teksten. Zodanig, dat iedere tekst die ik tegenkom onbewust in mijn hoofd geredigeerd wordt. En waar menig mens daar kriegelig van zou worden, kan ik me geen mooier beroep voorstellen.

12 reacties op “De puntjes-op-de-i-perfectionist”

Het is ook moeilijk om de juiste keuze te maken. Ik twijfelde op de havo tussen journalistiek en fysiotherapie en moest in havo 3 al de knoop doorhakken, want allebei vereisten een totaal ander profiel voor de toelating. Toen was ik pas 14! Al heel jong moet je keuzes maken die je een bepaalde richting op sturen, dus het is niet heel gek dat je het idee hebt de verkeerde keuze gemaakt te hebben. Welke richting ben je opgegaan en wat had je liever gedaan?

Fijn als je iets hebt gevonden waar je zo veel passie voor hebt, wat je echt blij maakt. Dat moet je maar goed vasthouden 🙂 Wat een heerlijke boeken liggen er trouwens tussen, Jennifer Egan is 1 van mijn favoriete schrijfsters. Is dat boek van Ishiguro een aanrader? Oh en Toni Morrison… Had ik maar die studie ook gedaan haha 😉

Echt, wat een heerlijke blog heb/schrijf jij! En ook een interessante master doe je, zo te lezen!
Ik heb ook een vergelijkbaar vak gehad als WEM3, maar dan bij mijn bachelor geschiedenis, waar het Paleografie wordt genoemd. Wat een heerlijk vak was dat! Mag ik vragen hoe het boek heet, wat op de laatste drie foto’s te zien is?

Ah dankjewel, wat leuk om te horen!

Dit vak is iets uitgebreider dan alleen paleografie en focust zich dus op het proces van manuscript naar moderne representatie in de vorm van een boek. Daarbij is historische kennis essentieel voor de editorial decisions die we moeten maken. Het boek heet Textual Scholarship en is geschreven door Greetham.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *