Categorieën
Koptelefoon op

Top 5: Sensationele soundtracks

Als je mij twee jaar geleden had gevraagd of ik van klassieke muziek houd, dan had ik eigenlijk zonder twijfelen “nee” gezegd. Vraag het nu nog een keer en ik zal niet alleen volmondig “ja” antwoorden, maar ook nog gratis mijn favoriete componist noemen.

Mijn eerste kennismaking met klassieke muziek was bij Giselle van Het Nationale Ballet. Ik vond de muziek ontzettend mooi, maar het kwam toen niet bij me op om naast mijn balletbezoekjes iets met klassieke muziek te doen. Het was meer iets dat gewoon bij het ballet hoorde. Maar onbewust heb ik het afgelopen jaar veel klassieke muziek geluisterd – eigentijdse klassieke muziek, maar toch.

Nooit genoeg

Toen ik mijn masterscriptie schreef, zette ik ’s ochtends “Hedwig’s Theme” aan, de befaamde soundtrack van Harry Potter, en eindigde ik een dikke negen uur later met het laatste muziekstuk uit de achtste film, “A New Beginning.” Je zou denken dat ik wel een keer genoeg kreeg van alles dat met Harry Potter te maken had, maar nee. Dag na dag, week na week – en ik vond het prachtig, liet me meevoeren met de muziek en ontdekte steeds weer nieuwe klanken en geluiden. Toch hield ik deze nieuwe interesse voor mezelf, ondanks dat ik er zo van genoot. We hebben het immers over soundtracks, en wat is dat nu voor een muziekgenre?

Tot ik Maestro zag, een programma waarin bekende Nederlanders leren dirigeren. Ik herkende veel stukken van opera en ballet (en bleek meer klassieke muziek te kennen dan ik dacht), maar ik werd pas echt verrast toen er een aflevering was met – jawel – alleen maar soundtracks. Was dit dan klassieke muziek…?

Soundtrax

Dankzij Maestro bladerde ik een paar dagen later door “Classical” internetradiozenders op de Apple TV toen ik een zender tegenkwam genaamd “Soundtrax” – over mijn geluk niet opkunnen gesproken. Het begon toen pas echt te dagen dat veel soundtracks tot eigentijdse klassieke muziek behoren – dat al die uren dat ik Harry Potter-muziek aan had, ik in feite naar postmoderne klassieke muziek luisterde. Met de ontdekking van Soundtrax werden dat er alleen maar meer.

Hoewel de meeste mensen mij kennen als een dat-had-ik-niet-van-jou-verwacht rockmeisje, blijk ik een nieuwe muziekliefde erbij gevonden te hebben in eigentijdse klassieke muziek en dan vooral soundtracks, met de volgende vijf favorieten (denk ik. Ik had er zo een stuk of twintig kunnen kiezen).

5: Cambridge 1963 – Jóhann Jóhannsson

“Cambridge 1963” komt uit de The Theory of Everything (2014), een film over Jane en Stephen Hawking. De film stond al op mijn to see-lijstje en nu helemaal. Jóhannssons soundtracks voor The Theory of Everything werden genomineerd voor een Oscar en beloond met een Golden Globe.

4: Time – Hans Zimmer

Bij het maken van mijn top 5 moest ik ook aan Hans Zimmer denken. “Hoe heet die supermooie soundtrack van Hans Zimmer ook alweer?” vroeg ik aan mijn vriend. Die wist het antwoord ook niet, want “supermooie soundtracks,” dat zijn er nogal wat bij Zimmer. Gelukkig hebben we YouTube en herkende ik al snel “Time” uit Inception (2010) als één van de mooiste Zimmer-tracks.

3: The Ecstacy of Gold – Ennio Morricone

Soundtrack van The Good, the Bad and the Ugly (1966), ontdekt op Soundtrax (de film heb ik nog nooit gezien namelijk). Morricone heeft meer dan 500 stukken gecomponeerd voor films en series, waaronder Bugsy (1991), The Sopranos (2000, 2001) en “Ancora Qui” voor Django Unchained (2012).

2: The Imitation Game – Alexandre Desplat

Dit was de eerste soundtrack die ik hoorde op Soundtrax en het was gelijk raak. Ik heb nog niet de woorden om te kunnen beschrijven wat deze soundtrack precies met mij deed (en doet) of waarom ik – alleen al op basis hiervan – de film wil zien. Hoe dan ook heeft dit stuk een bepaalde impact gemaakt en mijn interesse voor soundtracks alleen maar meer geprikkeld. Ook leuk: toen ik zag dat Alexandre Desplat (o.a. componist van Harry Potter 7 en 8) deze soundtrack gecomponeerd heeft, ben ik naar meer stukken van hem gaan zoeken en tot de conclusie gekomen dat hij mijn favoriete componist is.

1: Snape to Malfoy Manor – Alexandre Desplat

Het zal dan vast geen verrassing zijn dat mijn nummer 1 – zonder twijfel – ook van Desplat is. Waar moet ik beginnen? Die prachtige strijkmuziek, de spanning, de opbouw – “Snape to Malfoy Manor” is echt mijn absolute favoriet. Daar kunnen Hedwig’s ThemeThe Grey LadyStatuesCourtyard Apocalypse en zelfs Lily’s Theme niet tegenop.

Desplat heeft naast The Imitation Game en Harry Potter nog veel meer bekende titels gecomponeerd, zoals The Grand Budapest Hotel (2014), The Monuments Men (2014), Zero Dark Thirty (2012), Argo (2012), Extremely Loud and Incredibly Close (2012), The King’s Speech (2010) en nog veel meer.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn vele andere favorieten… Wordt vervolgd.

Wat is jouw favoriete soundtrack?

9 reacties op “Top 5: Sensationele soundtracks”

Haha wat leuk dat je hier over schrijft! Ik ben al jaren fan van filmmuziek maar had nog nooit van Soundtrax gehoord. Die ga ik toch eens opzoeken! Ken je de soundtrack van Stardust? Gecomponeerd door Ilan Eshkeri, echt een aanrader 😀

Prachtige lijst! Ik ben altijd al fan geweest van Hans Zimmer maar was ook zeer onder de indruk toen ik de soundtrack van The Theory of Everything hoorde. En ik was vergeten hoe mooi die soundtrack van Harry Potter idd is, thanks voor mooie lijstje! 🙂

Ik raad je de filmmuziek van Emma aan, gecomponeerd door Rachel Portman. Prachtige muziek! En houd theater de Doelen in Rotterdam in de gaten. Die hebben de afgelopen jaren de Lord of the Rings films getoond met live orkest. En er staan meer films op de planning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *