Interview: Webshop Fuzzylicious

“Ik wil de Lancôme zijn, maar dan met het huismerkgevoel,” zegt Joyce van Asselt (26) als ze vertelt over haar webshop Fuzzylicious. Hier verkoopt ze sinds een jaar exclusieve producten voor hond en kat. Maar hoe gaat dat, een webshop opzetten?

Foto: Gabrielle Strumpel

Foto: Gabrielle Strumpel

“In het begin moet je jezelf heel erg bewijzen. Veel stenen winkels verdwijnen terwijl de webshops haast uit de grond schieten. Dat is best lastig, want hierdoor willen leveranciers eerst dat je jezelf bewijst, ook als je nog niets hebt. Daarom was de eerste stap inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dat vond ik onwijs spannend: ik wist nog niet eens of ik het echt wilde. Er waren op dat moment nog zo veel vraagtekens. Toch was ik in september 2010 ineens ondernemer en begon mijn avontuur met het bedenken van een leuke, pakkende naam.”

Fuzzylicious

Dat bleek nog niet zo makkelijk. De naam moest voor honden en katten zijn, maar ook tussen al die andere woefwinkels en miauwshops uit springen. “Mijn vriend kwam toevallig met Fuzzylicious, geïnspireerd op onze pluizige kat Fuzzy. Harige heerlijkheid, eigenlijk. De naam bestond nog niet dus ik heb gelijk alles vast laten leggen, van domeinnaam tot Facebook en Twitter.”

Fuzzy: Is 'ie pluizig of niet?

Fuzzy: Is ‘ie pluizig of niet?

Hoe het begon

Haar droom kwam natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Van kleins af aan is ze al bezig met dieren. Twee jaar geleden werd er tijdens het WK gepraat over het opzetten van een eigen onderneming. “Een dierenwinkel leek me wel gaaf, maar je moet dan zo’n groot vermogen hebben en je vaste baan opzeggen. Dat is nogal een risico. Maar ik kende ook iemand met een sieradenwebshop en dat vond ik zo stoer: gewoon een eigen winkeltje op internet.” Joyce bleef met het idee van een webshop spelen. “Sieraden heb je natuurlijk al veel en ik wilde nog steeds graag iets met dieren doen, iets aparts. Iets waar je hebberig van wordt. Toen ben ik op internet rond gaan kijken naar producten en dacht ik, ik ga het gewoon doen.”

Wat er allemaal bij komt kijken

Toen Joyce de webshop moest laten bouwen, was de keuze snel gemaakt. “Ik wilde het gelijk goed doen en mijn broertje kende wel iemand die een webshop voor mij kon maken. Dat was een wijze les: het leek heel leuk om het door een student te laten doen voor een mooi prijsje, maar hij bakte er niets van. Er kwamen altijd andere dingen tussendoor. Na meer dan een halfjaar trok ik de stekker er uit en nam ik een professional in de hand. In juni begon hij en in augustus kon ik online.”

Interview: Webshop Fuzzylicious

Afwegen, vallen en opstaan

Ondertussen moest ze leveranciers benaderen en vertellen wat ze wilde doen. “Ze willen dat je als webshop serieus bent dus er er zijn astronomische bedragen waarvoor je moet inkopen. Je kan niet denken, ‘ik bestel even voor een paar tientjes.’ Nee, dan moet je weer voor minimaal €500,- bestellen. Dat is toch een risico want je weet niet of het gaat lopen, maar je hebt geen keus. Ondernemen is dan ook af en toe risico durven nemen. Afwegen, vallen en opstaan.”

Niet alleen de lusten

“Administratie,” zegt ze lachend, “is niet mijn favoriete onderdeel. Dat geef ik uit handen, maar ik heb besloten om me daar meer over te buigen. Een webshop is niet alleen de lusten, maar ook de lasten dragen. Bovendien vind ik het belangrijk om te weten hoe mijn bedrijf ervoor staat.”

Joyce aan het werk terwijl Fuzzy lekker ontspant en Isis alles in de gaten houdt

Joyce aan het werk terwijl Fuzzy lekker ontspant en Isis alles in de gaten houdt

Feel-good webshop

“Ik zie Fuzzylicious als een feel good-webshop, gespecialiseerd in gadgets en speelgoed voor honden en katten. Mensen moeten het idee hebben dat ze kwaliteit krijgen: dat gevoel als je een luxe boetiek binnenstapt met de leuke spulletjes en de exclusiviteit, maar ik vind het ook heel belangrijk dat ze zich welkom voelen. Een soort van verwennerij voor jezelf en je huisdier. Ieder baasje en iedere hond of kat verdient het om af en toe in de watten gelegd te worden met iets leuks. Ik zit in zowel het goedkopere als het duurdere segment, zodat er voor iedereen wat is. Ik stop ook altijd een kleinigheidje bij een bestelling. Een handgeschreven briefje zit er altijd bij. Klanten moeten het gevoel hebben dat ze echt gezien worden als individu en niet als het zoveelste nummertje, zodat ze merken dat ik iedere klant waardeer. Ik wil de Lancôme zijn, maar dan met het huismerkgevoel.”

De handgeschreven briefjes

De handgeschreven briefjes

Pakjesavond

“Ik word er zelf een beetje hebberig van. Als er een pakketje binnenkomt, is het net alsof het pakjesavond is. Veel spullen heb ik zelf ook nog nooit in het echt gezien. Er staat dan zo’n gigantische doos voor de deur die je mag uitpakken en er zitten dan echt vijftien verschillende speeltjes erin. Je gaat testen, voelen en doen. Ik voel me dan echt een vrouw uit Extreme Couponing. Die hebben hele rekken vol met dingen en ik heb op zolder echt rekken vol met speelgoed staan. Er komt dan een soort shop-a-holic in me tot leven.”

Isis vindt het uitpakken net zo leuk als Joyce

Isis vindt het uitpakken net zo leuk als Joyce

Een werkdag

“Ik heb het opgezet toen ik nog filiaalmanager was in een lingeriezaak, voor ernaast. Ook nu zit er nog geen fulltimebaan in. Ik begin ’s ochtends met het uitlaten van Gaya, onze Doberman, en daarna ga ik aan de webshop werken. Ik kijk of er bestellingen zijn, hoe het gaat met de bezoekersaantallen en via welke websites ze binnenkomen, doe mijn mail en kijk wat de concurrentie doet. Ik regel alles voor de evenementen. Mijn vriend zegt altijd, “Je zit veel achter Facebook,” en dat is niet alleen maar omdat ik het privé natuurlijk heel erg leuk vind, maar een heel groot deel van mijn netwerk bevindt zich op Facebook. Ik houd dus de social media constant in de gaten. Ik pak bestellingen zo snel mogelijk in, doe de handgeschreven briefjes erbij en breng ze naar de bezorgdienst. Klanten kunnen zelf kiezen tussen PostNL of DHL. Dit doe ik rond een uurtje of vijf zodat de klant het de volgende dag in huis heeft. Soms heb ik ook heel weinig te doen en dan houd ik alleen de bestellingen in de gaten. O, en administratie doe ik ook een beetje,” voegt ze eraan toe.

Isis in de pEi Pod

Isis in de pEi Pod

Bezig bijtje

Niet alleen verkoopt Joyce producten in haar webshop; ze is ook regelmatig te vinden op evenementen. Het begon met de Karwei Ladies’ Night (“Dat was niet zo’n supergroot succes”) en later volgden de Doberdag, Erkemeder Hondendag en is ze in onderhandeling over het Woefstokfestival in september. “Dit is het eerste lifestylefestival, gebaseerd op beleving, voor honden en baasjes. Ik moet styleadvies geven in een pashokje. Ik ben heel benieuwd wat dat gaat worden, want het is helemaal nieuw voor mij. Normaal sta ik gewoon met een kraam vol leuke spullen of lekkere snoepjes.”

De Erkemeder Hondendag

De Erkemeder Hondendag

Bijzondere bestelling

Soms krijgt Joyce bestellingen die net even iets specialer zijn. “Ik heb een klant, Kim, en zij heeft een hulphond. Ze is bedlegerig en kan dus niet shoppen in stenen winkels. Van klantencontact is het uitgegroeid naar net iets persoonlijker contact, want haar eerste bestelling was een brain trainingspel voor de hulphond die ze toen nog moest krijgen. Dat vond ik zo interessant dat ik haar ben blijven volgen en zij was tevreden over de service en klantvriendelijkheid. Verder vind ik het ongelofelijk leuk om foto’s te krijgen van klanten en hun huisdieren met het product. Daarom heb ik een fan gallery gemaakt waar al deze plaatjes komen te staan.”

Foto: A. Elsackers

Foto: A. Elsackers

Over vijf jaar

Fuzzylicious is toch wel Joyce haar kindje. “Je denkt, ‘misschien zou het leuk zijn als ik ooit…’ en ineens is het er. Het begint met, ‘ach ik zie het wel,’ maar uiteindelijk wil je dat het slaagt. Ik blijf wel realistisch – het kan altijd zo zijn dat het gewoon niet van de grond komt – maar op dit moment probeer ik alles eruit te halen wat erin zit. Met een webshop moet je een lange adem hebben. Binnen een jaar kan je er nog weinig over zeggen, al gaat het steeds beter. Over vijf jaar hoop dat ik het dan een bekende webshop is geworden waar ik een beetje inkomen uit kan halen. De droom is een eigen boetiekje, maar of dat dan al is? Geen idee. Ik ben al tevreden als ik over vijf jaar de kosten eruit kan halen en af en toe iets over houdt.”

Nieuwsgierig?

Neem dan zelf een kijkje op Fuzzylicious.nl door op het logo hieronder te klikken.

6 reacties op “Interview: Webshop Fuzzylicious

  1. Leuk om een intervieuw te lezen, het verhaal over Joyce met wat ze doet lijkt mij bijzonder duidelijk en nodigt gelijk uit om een kijkje in haar webshop te nemen, dus voor haar een leuk stuk reclame.

  2. Een heel interessant interview. Mooi en duidelijk om te lezen, zelfs voor mij, die niks met huisdieren heeft. Het lijkt mij ook leuk om ooit eigen baas te zijn, dus ik heb zeker respect voor Joyce.

    Oh, en je kon mij opvegen bij de naam ‘Woefstockfestival’ :P.

  3. Tjee, goed bezig hoor!
    Alles ziet er gelikt uit.
    Leuke pretfoto’s en filmpjes trouwens.
    Top dat je ons op de hoogte houdt van alle weetje-datjes.
    En het interview laat zien dat je er flink je tanden in hebt gezet. Vooral zo doorgaan.
    Chapeau!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *